baner górny

Moje taneczne pas(je)

Klub Tańca Dawnego Alta Novella

Festiwal tańca dawnego Scena Dawna w 2025 r.

W kwietniu odbył się kolejny festiwal tańców dawnych, organizowany przez zespół Fontana dei Pazzi w Domu Kultury Terminal w Warszawie. Został on podzielony na dwie sesje: przedpołudniową ze spektaklami dla dzieci i południową z pokazami dla dorosłych. Tak jak w poprzednich latach dało się zauważyć, znacznie większa frekwencja na widowni była w czasie przedstawień dla dzieci – prawie cała sala widowiskowa była zajęta. Na spektakle dla dorosłych przychodzą głównie osoby albo zainteresowane tematem, albo znajomi wykonawców, chociaż widziałam też na widowni sporo emerytów. Aby nas zobaczyć przyszło też kilkoro moich i Asi znajomych.

festiwal Scena Dawna 2025
Zdjęcie grupowe reprezentantów zespołów biorących udział w Festiwalu w 2025 r. Wszyscy na tym zdjęciu by się nie zmieścili

Organizatorzy wydarzenia przygotowali sympatyczne przedstawienie „Zdarte pantofelki”. Wyjątkowo Asia nie grała w nim głównej roli, bo królewien mających nocne przygody było kilka. Spektakl lekki, zrozumiały dla dzieci i miejscami dowcipny, oczywiście z nieśmiertelnymi kontredansami. A ilość młodych wykonawców w Fontannie robi wrażenie. Widać, że rozwijają się, zwłaszcza ilościowo.

Fontana dei Pazzi
Zespół Fontana dei Pazzi - 17 osób - jest z kim robić spektakle :)

Festiwal Scena Dawna
wystawił w tym roku spektakl "Zdarte pantofelki"

wiele królewien
Wiele królewien...

Asia    śpiące królewny
a wśród nich Asia

Ela szefowa    Ela królowa
a także Ela Sroczyńska, szefowa Fontany, która wsparła nas w tym roku swoją osobą w naszym spektaklu, zastępując chorą Zosię. Bardzo jej jesteśmy za to wdzięczni

Festiwal Scena Dawna
Bo Kornel od lat z powodzeniem tańczy w obu zespołach

My ilościowo się w tym roku zwijamy, ale staramy się trzymać pewien amatorski poziom… Ze względu na kłopoty kadrowe musieliśmy dwukrotnie zmieniać choreografię. To znaczy, Ania Popławska, nasza, toutorka tańców narodowych musiała ją modyfikować za każdym razem, gdy ktoś nas w trakcie przygotowań opuszczał (ze względów zdrowotnych) a zespół musiał te zmiany zapamiętywać. Była więc w czasie przygotowań pewna nerwówka i emocje, były momenty zwątpienia, czy spektakl w ogóle powstanie, były liczne zastępstwa w czasie prób i nieoceniona pomac Eli, która wsoczyła na gorącą wodę nowych choreografii na 3 tygodnie przed premierą, ale zebraliśmy się w sobie i na próbach generalnych, w których już uczestniczył Artur Dobrzański, nie mieszkający przecież w Warszawie, była już pełna mobilizacja.

Artur z dziewczynami    Asia i ja w balonie
Widać, że Artur potrafi czarować. Pomaga nam przy spektaklach od wielu lat. Wyczarterował również dla nas balon ;)

Asia i Ela tańczą mazura
Ela gościnnie tańczyła u nas mazura w parze z Asią, zastępując Krzyśka... kujawiak ptaszkowy
a w kujawiakach ptaszków zastąpiła Zosię

Toteż spektakl zatytułowany „Czarodziejska księga” i będący adaptacją krakowskiej bajki Janiny Porazińskiej poszedł i podobał się widzom. I mógł się podobać, gdyż po pierwsze tańce narodowe, szczególnie w choreografii Ani są piękne a po drugie scenografia z wycinankami ludowymi, stroje i gorsety szyte przez nas, dedykowane na ten pokaz oraz dużo rekwizytów pełniących rolę narracyjną tworzą kolorową i przemyślaną przez naszą reżyserkę całość. Był ruch, wir, momentami liryzm i dostojność, bo taka jest specyfika naszych tańców narodowych: mazura, krakowiaka, oberka, kujawiaka i poloneza.

poczęstunek
Mieliśmy jak zwykle dużo rekwizytów

oberek
Oberek

oberek - Czarodziejska księga       Alta Novella - oberek
Pokręcony oberek ze wstążkami

mazur
Mazur

mazur Alta Novella
Mazurowym krokiem

kujawiak
Kujawiak

polonez    Alta Novella - polonez
Polonez

Alta Novella - polka    polka
Polka

Tańce te ukazywały też pewien cykl związany z dawnym życiem na wsi, a więc w trakcie nich było odtańczone pieczenie chleba, tkanie, dożynki.

powitanie
Odgrywaliśmy też dawne obrzędy

pieczenie chleba - krakowiak       psotnik Kornel
Pieczenie chleba w krakowiaku

gaik - oberek
Pleciemy gaik po uktaniu płacht w oberku

kujawiak z płachtami
Rozwieszamy utkane płachy w kujawiaku

Bajka opowiada o 3 siostrach, dwóch leniwych i zainteresowanych tylko strojami i tańcami (jak my wszyscy w zespole) oraz jednej mądrzejszej, która dzięki swej pilności nauczyła się czytać (no dobra, czytać umiemy wszyscy…). Dzięki temu uwolniła z tarapatów i odczarowała swe siostry i inne branki, które zły czarodziej uwięził w swoim pałacu, zamieniając je w ptaszki, gdyż jako jedyna potrafiła odczytać zaklęcie z czarodziejskiej księgi. Morał w każdej bajce musi być i spektakl kończy radosny krakowiak, który tańczy cały prawie zespół po śmierci czarodzieja. Tą dzielną i mądrą dziewczyna była moja córka, co napawało mnie, matkę, zasłużoną dumą, chociaż w tym spektaklu postać jej matki grała Ola 😉,. Jako czarodziej ukazywał swoje złe moce i perfidię w omotaniu naiwnych dziewczyn Artur, zmieniając podstępnie swą postać za każdą wizytą w wiosce (właśnie ta zmiana strojów w tempie, aby zdążyć przed wejściem na scenę sprawiała Arturowi najwięcej kłopotów).

Asia pracowita    polka Asi i Kamila
Asia była córką pracowitą, ale tańczyć też potrafiła

Joanna i Dorota    Dorota i Kasia
Innym córkom nie w głowie była nauka, chociaż matka młynarka zatrudniła do nich nauczycielkę

Ola i Dorota
Młynarka i mądra baba

Artur i Joanna    Artur i Kasia
Czarodziej oszałamiał i obdarowywał dziewczyny prezentami, aby je porwać i uwięzić w pałacu

kuszenie    taniec z sukienką

kuszenie2    porwanie

taniec Asi    sceptycyzm
Trzecia córka nie dała się omamić błyskotkami, ale i tak czarodziej ją porwał

Asia czaruje
Odczarowanie ptaszków przez Asię

czarodziej    Artur czarodziej
Zły czarodziej

Takie same problemy miałam ja, gdyż tańczyłam podwójną rolę. Byłam mieszkanką wioski i tańczyłam tam wszystkie tańce, poza obrotowym oberkiem, gdzie pokazywałam się tylko na chwilę, ze względu na zawroty głowy, i byłam jednym z uwięzionych ptaszków, co wiązało się z wielokrotną zmianą fartuszków do spódnicy, zamianą czepka na maskę ptaszka i założeniem/zdjęciem kajdanów. I to wszystko w biegu za kulisami, przy zmianie stron, z których wychodziłam i wchodziłam na scenę do kolejnych tańców. Ptaszki bowiem tańczyły trzykrotnie nostalgicznego kujawiaka do tej samej muzyki, ale innej choreografii, w miarę jak powiększała się ich liczba. To zresztą było powodem, dla którego strasznie długo uczyłyśmy się tych kujawiaków – tak były, dosłownie, pokręcone

kujawiak ptaszków
Kujawiak ptaszków tańczony był trzykrotnie i za każdym razem mial trochę zmienioną choreografię

mazur
Tańczę mazura z Joanną

polka
Tańczę polkę z Kornelem

tańczę jako ptaszeknbsp;   ja
A tu znowu jestem ptaszkiem. Od tej zmiany ról, choreografii i kręcenia się można doznać zawrotów głowy...

Uważam, że w tym roku szczególnie zasłużyliśmy wszyscy na brawa.
A po występie odbyliśmy miłe rozmowy z naszymi gośćmi , jak okazało się wielu z nich w ogóle nie zauważyło, że grałam podwójna rolę, w tym moje własne wnuki. Tylko najstarsze Ela i Zosia poznały babcię po kolorze spódnicy…

Alta Novella Scena Dawna 2025
Alta Novella - ukłony po zakończeniu spektaklu

Alta Novella
Część Alty Novelli po występie

babcia ptaszek
Babcia tańczyła jako ptaszek w masce i z kajdanami a wnuki jej nie poznały...

Alta Novella Scena Dawna 2025          Alta Novella Scena Dawna 2025
A to już nasza zabawa zdjęciami po występach. Po południu mieliśmy jeszcze warsztaty z aktorem i był czas na zjedzenie obiadu i takie wygłupy...
Za rok mam nadzieję spotykamy się znowu na festiwalu, może w większej grupie?

do góry strony

mail