logo

Sardynia - Korsyka - 2009

wycieczka z Rainbow

Sardynia i Korsyka, dwie wyspy leżące tuż obok siebie na Morzu Śródziemnym, wcale nie są wyspami bliźniaczymi, jak możnaby sądzić, biorąc pod uwagę ich bliskie sąsiedztwo. Różni ich zarówno historia i przynależność polityczna (Sardynia należy do Włoch a Korsyka do Francji), wynikająca z tego i ich wieloletniej izolacji odrębność kulturowa a nawet ukształtowanie terenu i charakterystyczna dla obu krajów flora. Co prawda, obie wyspy są skaliste, lecz na Sardynii dominują granitowe płaskowyże, góry ledwo przekraczają 1000 metrów n.p.m. i występują w nich obszary trudno dostępne, ale raczej ze względu na słabą industrializację tych zalesionych i pasterskich terenów. Korsyka zaś jest najbardziej górzystą wyspą Morza Śródziemnego - góry strzeliste, przepaściste, o wielu szczytach przekraczających 2000 metrów pokrywają ją prawie całą i można po nich wędrować, wykorzystując długą sieć szlaków turystycznych. Za to najpiękniejsze wybrzeże kusi swymi urokami na Sardynii - jest to eksluzywne Costa Smeralda.

Sardyńskie wybrzeże

Korsykańskie góry

Mogliśmy porównać obie wyspy na początku wakacji 2009 r. wybierając się na wycieczkę objazdową z biura Rainbow Tour. Udało nam się namówić na wspólny wypad syna z synową, dzięki czemu wyjazd był bardziej rodzinny i mogliśmy spędzać miłe wieczory przy różnych wspólnych grach planszowych.
Przylecieliśmy w nocy do Olbii, gdzie funkcjonuje lotnisko obsługujące pobliską Costa Smeralda i przetransportowano nas do hotelu do Tempio Pausania w centrum północnej Sardynii. Jechaliśmy dwa razy dłużej, niż powinniśmy - a to ze względu na złośliwość drogi wyjazdowej z Olbii, która za nic nie chciała nas wypuścić poza miasto - przetaczaliśmy się wielokrotnie koło tego samego hotelu i czy skręcaliśmy na lewo czy na prawo - i tak nie mogliśmy wydostać się na autostradę. Na szczęście okazało się to jedyną wpadką organizatorów na cały pobyt.

mapa Sardynii dęby korkowe   Sardynia - Tempio Pausania - zagłębie korkowe

Sardynia - Costa Smeralda   Sardynia - ekskluzywne Costa Smeralda -
wyspy la Maddalena i Caprera Garibaldiego

Grota Neptuna   Sardynia - katalońskie Alghero koralem słynące
i złocista Grota Neptuna

stroje sardyńskie   Sardyński folklor, murales i bandyci

mapa Korsyki klif Bonifacio   Korsyka - olśniewające Bonifacio

Korsyka - góry   Korsyka - przejazd przez góry Alta Rocca

korsykańskie Corte   Korsyka - stara Bastia i górskie Corte

Napoleon w Ajaccio   Korsyka - napoleońskie Ajaccio i granitowe Sartene

Ostatniego dnia pobytu wieczorem udaliśmy się jeszcze raz do Tempio, aby rozprostować nogi przed czekającą nas podróżą. Tempio Pausania żegnało nas romantycznie oświetlonymi elementami elewacji. W tym oświetleniu surowe domy granitowego miasta okraszone były nutą tajemniczości. Przypieczętowało to sympatyczne doznania, które mieliśmy w ciągu tego tygodnia na Sardynii i Korsyce.

Tempio Pausania nocą

Sardynia - katedra   zaułek    uliczka
Katedra i zaułki Tempio Pausania

Flaga Sardynii     foto - Tempio Pausania nocą
Dom z flagą Sardynii

zdjęcie miasta
Pożegnanie z granitową Sardynią

Powrót do strony głównej o podróżach